Forum Konstruktor budowlany Strona Główna Konstruktor budowlany
Forum projektantów
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Tarcza żelbetowa - współpraca z podciągiem problem
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konstruktor budowlany Strona Główna -> Konstrukcje żelbetowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kkonstruktor
Aktywny Forumowicz



Dołączył: 27 Gru 2021
Posty: 38
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:42, 24 Sie 2023    Temat postu: Tarcza żelbetowa - współpraca z podciągiem problem

Witam serdecznie,
Projektuje obiekt wielorodzinny 2 kond. podziemne + 6 kond. nadziemnych. Kondygnacje nadziemne powtarzalne. Tradycyjnie problemy pojawiają się na styku parter-garaż. Nie mogę zaprojektować tarcz żelbetowych parteru w pełni podpartych na słupach garażu ze względu na ciągi komunikacyjne i otwory.
Stąd w garażu mamy podciągi o maksymalnej możliwej wysokości (45x90cm), a na nich włączone do współpracy tarcze, które znacznie redukują momenty w podciągach. Cały garaż + ściany żelbetowe parteru zamodelowane w 3d.
Sytuacja przedstawiona na screenie poniżej:
[link widoczny dla zalogowanych]

Momenty zginające w podciągu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Na podstawie powyższych momentów można dobrać rozsądne zbrojenie z prętów #25 lub #32.

Martwi mnie zbrojenie tarczy. Na prawej krawędzi, przy styku z podciągiem otrzymuję przekroczone naprężenia ściskające i Axis pokazuje komunikaty, że nie może zazbroić tego obszaru.
Naprężenia na kierunku X poniżej (+rozciąganie, - ściskanie)
[link widoczny dla zalogowanych]

Zbrojenie na kierunku X, po lewej stronie wynik z głównego modelu 3d, po prawiej z dodatkowego modelu z zagęszczoną siatką i słupami zamodelowanymi panelami:
[link widoczny dla zalogowanych]

Jeżeli któryś z użytkowników miał podobny problem i znalazł rozwiązanie proszę o pomoc.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pop3k
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 27 Mar 2017
Posty: 637
Przeczytał: 44 tematy

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 11:17, 24 Sie 2023    Temat postu:

Podrzuć plik Axisa, może coś się uda poradzić

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kkonstruktor
Aktywny Forumowicz



Dołączył: 27 Gru 2021
Posty: 38
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 11:31, 24 Sie 2023    Temat postu:

Wrzucam plik axs samej tarczy
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kamild
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 31 Mar 2011
Posty: 1546
Przeczytał: 23 tematy

Pomógł: 33 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 12:07, 24 Sie 2023    Temat postu:

Tak na szybko, to wygląda na standardową osobliwość naroża wklęsłego. Spróbuj zrobić "faze" na jakies 10cm i zobacz czy naprężenia istotnie spadną.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pop3k
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 27 Mar 2017
Posty: 637
Przeczytał: 44 tematy

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 12:24, 24 Sie 2023    Temat postu:

No właśnie. Widać to po pikach naprężeń.
Jak zwymiarujesz belkę jako tarczę to tam, gdzie są piki na podporach też Axis ma problem.
W płytach jak mam taki pik to dzielę płytę choćby do faktycznej krawędzi podpory (ściany). I tej płyty na krawędzi nie zbroję. Częściowo udaje się je złagodzić.
Też chętnie posłucham mądrzejszych na tym przykładzie.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kkonstruktor
Aktywny Forumowicz



Dołączył: 27 Gru 2021
Posty: 38
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 12:31, 24 Sie 2023    Temat postu:

Dzięki Panowie za odpowiedzi i zainteresowanie tematem
kamild jeśli przez fazę miałeś na myśli coś takiego:
[link widoczny dla zalogowanych]
to naprężenia bez zmian niestety

pop3k, faktycznie przy wymiarowaniu podciągu jako tarczy też ten problem na krawędzi prawej podpory występuje, słuszna uwaga


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kkonstruktor dnia Czw 12:32, 24 Sie 2023, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pop3k
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 27 Mar 2017
Posty: 637
Przeczytał: 44 tematy

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 12:37, 24 Sie 2023    Temat postu:

Zapewne częściowo można pominąć ten pik - ale jak bardzo?
Dobrze by było zamodelować ten układ w ABC tarcza i zobaczyć jak sobie Grajek z nim radzi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stanislove
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 1905
Przeczytał: 23 tematy

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Czw 13:07, 24 Sie 2023    Temat postu:

Przy liniowej analizie sprężystej jest to nie do uniknięcia. Taki pik musi powstać.

W SGN zamiast koncentracji w punkcie powstaną w betonie odkształcenia plastyczne i pik z analizy sprężystej nie powstanie.

Zrób przekrój przez krytyczny przekrój podciągu (wiem, wiem jak to brzmi) i odczytaj siły scałkowane. Sprawdź w jakimś arkuszu excela, czy zewnętrznym programie czy przekrój Twojego podciągu da radę. Jak wychodzi to moim zdaniem po robocie. Jak nie wychodzi, to pora zacząć bardziej skomplikowane analizy (bo może da się to udowodnić), albo wstawiać jakiegoś HEBa.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pop3k
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 27 Mar 2017
Posty: 637
Przeczytał: 44 tematy

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 13:15, 24 Sie 2023    Temat postu:

Głównym powodem piku są siły tarczowe w kierunku X. Spotykają się w narożu i jakoś muszą się przenieść na belkę.
Jakby przeanalizować tylko transmisję obciążeń w dół poprzez wstawienie przegubu na tarczy uspokoimy piki na tarczy u góry. Nie wiem na ile to jest poprawne, tym bardziej, że:
- ładnie widać zapotrzebowanie zbrojenia belki nad podporą środkową a na tarczy już się to gubi,
- pojawia nam się zapotrzebowanie zbrojenia tarczy 18,35 pomiędzy podporą belki a końcem ściany.
Sami oceńcie.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kkonstruktor
Aktywny Forumowicz



Dołączył: 27 Gru 2021
Posty: 38
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 13:51, 24 Sie 2023    Temat postu:

pop3k, pomysł ciekawy tylko fizycznie taki przegub nie ma prawa tam się pojawić, bo przecież będzie tam napchane zbrojenia aż miło. Aż tak bym chyba nie kombinował ... Smile

stanislove, nie wiem czy poprawnie scałkowałem te siły w axisie:
[link widoczny dla zalogowanych]
I jak teraz przejść z tego na siły wewnętrzne w belce ? moment np z pary sił ?

pomyślałem jeszcze o pręcie wirtualnym
[link widoczny dla zalogowanych]

edit: dorzucam jeszcze zbliżenie momentów na pręcie wirtualnym
[link widoczny dla zalogowanych]

z niego bezpośrednio mogę odczytać siły wewnętrzne i zwymiarować podciąg w osobnym kalkulatorze. Maksymalny moment dołem w podciągu dość podobny z tym co wychodzi w globalnym modelu 3d (podciąg jako żebro)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kkonstruktor dnia Czw 13:57, 24 Sie 2023, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stanislove
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 1905
Przeczytał: 23 tematy

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Czw 14:45, 24 Sie 2023    Temat postu:

kkonstruktor napisał:
stanislove, nie wiem czy poprawnie scałkowałem te siły w axisie. I jak teraz przejść z tego na siły wewnętrzne w belce ? moment np z pary sił ?
W obrazku, który wstawiłeś stoi przecież "scałkowana wypadkowa". Dostaniesz komplet sił wewnętrznych.

Belka wirtualna, z której korzystasz też jest rozwiązaniem, ale oczywiście tylko na odcinku od końca ściany do skrajnego "prawego" słupa.

Z obu wariantów powinieneś otrzymać zbliżone momenty zginające.

Z tego co widzę, to masz nieco ponad 1000 kNm. Belką 90x45 powinieneś to przenieść bez wielkich trudności.

Zrób jeszcze jakiś prosty model S-T dla świętego spokoju i po robocie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kkonstruktor
Aktywny Forumowicz



Dołączył: 27 Gru 2021
Posty: 38
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 17:01, 24 Sie 2023    Temat postu:

stanislove, dla opcji 'scałkowana wypadkowa' otrzymuję taki wykres tarczowej siły nx:
[link widoczny dla zalogowanych]

Wydaje mi się, że ta pierwsza opcja 'wykres z szerokosci segmentu była lepsza bo mogłem sobie ustalić obszar całkowania tej siły a tutaj mam podaną wartość z tego najgorszego miejsca. Chyba, że coś po prostu źlę robię

Co do modelu ST to powiem szczerze nigdy nie używałem tej metody. Wiem mniej więcej o co w tym chodzi i jakbym miał samą tarczę pokusiłbym się o takie sprawdzenie. Ale w tym wypadku jeśli tarcza i podciąg współpracują to jakby to miało wyglądać ? Model prętowy podciągu oraz tarczy czy może samego podciągu ?

dziękuję za odpowiedzi


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stanislove
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 1905
Przeczytał: 23 tematy

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Czw 17:28, 24 Sie 2023    Temat postu:

Nie ta opcja. Opcja wyżej. I oczywiście, że ma być z najgorszego miejsca.

Model ST z uwzględnieniem podciągu, nie jest to typowe zastosowanie tej metody, ale w tym przypadku się sprawdzi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pop3k
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 27 Mar 2017
Posty: 637
Przeczytał: 44 tematy

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 11:31, 25 Sie 2023    Temat postu:

Dawajcie, wspólna analiza ST tej tarczy. Nigdy jej nie stosowałem a z chęcią bym się nauczył.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kkonstruktor
Aktywny Forumowicz



Dołączył: 27 Gru 2021
Posty: 38
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:48, 25 Sie 2023    Temat postu:

W weekend niestety będę poza biurem ale w poniedziałek postaram się coś ugryźć. Jak będą jakieś sensowane wyniki to tu wrzucę

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konstruktor budowlany Strona Główna -> Konstrukcje żelbetowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin