Forum Konstruktor budowlany Strona Główna Konstruktor budowlany
Forum projektantów
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Obc. kładki dla pieszych wg EC 1991-2 - powierzchnia wpływu

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konstruktor budowlany Strona Główna -> Oddziaływania na konstrukcje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
suchy
Początkujący Forumowicz



Dołączył: 09 Lut 2013
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 19:15, 03 Kwi 2022    Temat postu: Obc. kładki dla pieszych wg EC 1991-2 - powierzchnia wpływu

Dzień dobry.
Projektuję drewnianą kładkę dla pieszych.
{edit} schemat belki wolnopodpartej L=8m szer. 1,2m
Zastanawiam się czy obciążenie równomiernie rozłożone qfk=5kPa wg pkt 5.3.2.1 PN-EN-1991-2 (obciążenia mostów) przyłożyć na całej długości przęsła.

Uwaga (2) w tym punkcie mówi:
"w przypadku kładek dla pieszych obc równomiernie rozłożone należy określać i stosować w kierunku podłużnym i poprzecznym, tylko na niekorzystnych częściach powierzchni wpływu"

Jak interpretować te niekorzystne części powierzchni wpływu przy belce jednoprzęsłowej? Wg mnie niekorzystna część jest na całej długości (niestety) ale może ktoś ma inne zdanie w tym konkretnym przypadku.

To kładka na trasie rowerowej i takie obc nigdy tam nie wystąpi dlatego szukam formalnej furtki pozwalającej na redukcję obc.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez suchy dnia Nie 20:48, 03 Kwi 2022, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Studenciaczek
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 19 Mar 2021
Posty: 149
Przeczytał: 34 tematy

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:17, 03 Kwi 2022    Temat postu:

Ja również w ten sposób interpretował bym ten zapis, że dla belki jednoprzęsłowej jest to cała jej długość.
W rzeczywistości takie zjawisko (moim zdaniem) ma ogromnie niskie prawdopodobieństwo bytu.
Druga strona medalu - jaka korzyść ekonomiczna uzyska się stosując jakaś redukcję tego obciążenia względem kosztów całej inwestycji? Moim zdaniem % niewielką i bezsensu jest szukać "drugiego rozwiązania".


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
BSD
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 03 Gru 2016
Posty: 570
Przeczytał: 45 tematów

Pomógł: 40 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:42, 03 Kwi 2022    Temat postu:

Jedna bardziej zorganizowana wycieczka rowerowa, pragnąca uwiecznić swój wypad fotką na kładce
i wcale dużo nie musi brakować do tych 5 kPa
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
barmin
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 757
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 22:28, 03 Kwi 2022    Temat postu:

Pamiętaj, żeby policzyć dynamikę dla kładek Smile bo po chęci redukcji obciążeń wnoszę, że jakaś optymalizacja będzie robiona.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
suchy
Początkujący Forumowicz



Dołączył: 09 Lut 2013
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:44, 03 Kwi 2022    Temat postu:

barmin napisał:
Pamiętaj, żeby policzyć dynamikę dla kładek Smile bo po chęci redukcji obciążeń wnoszę, że jakaś optymalizacja będzie robiona.


Właśnie się do tego przymierzałem ale powiem szczerze, że z dynamiką mam nie po drodze, będę wdzięczny za podpowiedź co konkretnie zweryfikować.

Wstępnie chciałem sprawdzić przyspieszenie pionowe i przyrównać do kryterium komfortu wg

zał B do PN-EN 1995-2 (mosty drewniane) i wsp tłumienia z 7.3.1
i odnieść to do ograniczeń wg A2.4.3.2 wg PN-EN 1990 A1 2008 (max przyspieszenie pion a=0,7m/sec2)

No i częstość drgań własnych porównać do zakresu wymuszanego przez pieszych (0-5Hz)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
barmin
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 757
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 0:05, 04 Kwi 2022    Temat postu:

polecam "Mosty dla pieszych" Flagi, bardzo dobra monografia.
Kryteriów jest bardzo dużo:
BS 5400/2
ISO 10137
ENV 1995-2
+wynikające z badań
No i generalnie większa wrażliwość ludzie mają na drgania poziome a nie pionowe Smile - sama taka analiza to temat-rzeka, trzeba by wiedzieć jak taki obiekt ma wyglądać żeby określić zakres.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
suchy
Początkujący Forumowicz



Dołączył: 09 Lut 2013
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 15:28, 04 Kwi 2022    Temat postu:

Rozumiem, że zagadnienie jest złożone dla długich, wiotkich kładek o skomplikowanym schemacie statycznym.

W moim przypadku schemat jest najprostszy z możliwych, rozwiązania drewniane z gatunku "łopatologicznych" tak aby każdy mógł to zrealizować.
Jakiś rodzaj wykratowania w płaszczyźnie balustrady. Na pasie dolnym poprzeczki przedłużone poza obrys balustrady aby było do czego "zastrzelić" słupki balustrady. Na poprzeczkach pełne deskowanie. Ot cały ustrój.

Częstości drgań własnych kilku rodzajów wykratowań (w płaszczyźnie balustrady) które biorę pod uwagę są >25Hz.
Czy w takim wypadku powinienem coś jeszcze sprawdzać?

Kryterium komfortu z tego co rozumiem odpada bo przyspieszenia pionowe wg B.2 PN-EN-1995-2 wyznacza się dla zakresów podstawowej częstości drgań własnych do 5Hz ( u mnie jak wspomniałem >25Hz)

ps. dzięki za namiar na książkę Flagi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
barmin
Doświadczony Forumowicz



Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 757
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 16:06, 04 Kwi 2022    Temat postu:

Przy takich wartościach jakie masz, to nie masz właściwie problemu Smile
Obejrzyj tylko postać i udziały dla 25Hz - bo problematyczne na kładkach są oddziaływania tzw chuligańskie, gdzie ktoś "celowo" będzie próbował wzbudzić konstrukcje (chyba, że kształt masz na tle skomplikowany, że nie będzie z tym problemu i jest to mało prawdopodobne)


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Konstruktor budowlany Strona Główna -> Oddziaływania na konstrukcje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin